bygogbolig.dk ApS
Telefon: 7022 7227
info@anmeld-haandvaerker.dk
Usserød Kongevej 80
DK-2970 Hørsholm
CVR-nr: 21347035
Aktive medlemmer af Anmeld Håndværker indsamler løbende aktuelle anmeldelser fra deres kunder, så du får et solidt og opdateret grundlag, når du skal vælge en håndværker.
Du kan læse vores ægthedsløfte her.
Få ALT på skrift og undersøg ALT inden underskrift. Så enkelt kan det
vist siges.
Hvis det skal siges med flere ord, lyder det dog sådan her:
Huscompagniet får to "stjerner". En stjerne for at huset er blevet bygget og
nu er brugbart. Og en stjerne for vores byggeleder. Der er dog i forløbet en
del der trækker ned.
De negative ting kan på ingen måde tilskrives håndværkerne eller
byggelederen der igennem hele forløbet har været flinke og imødekommende,
både når vi har været på byggepladsen eller skrevet til byggelederen.
De negative ting kan derimod tilskrives forskellige personer i
Virumafdelingen. Sælgeren, den tekniske chef og afdelingsdirektøren.
Når man får tilbuddet fra sælgeren er det åbenbart vigtigt for
Huscompagniet at fremstå meget billig. Vi modtog ikke tilbud fra andre
byggefirmaer da vi havde hørt godt om Huscompagniet. Det var derfor vigtigt
for os at budgettet var realistisk da vi havde en meget lille viden om
omkostningerne til bla. el (afsat 15.000 kr. ekstra hvilket var + 40.000 kr.
skævt), Hvidevare, køkken (afsat 105.000 kr. hvilket var + 70.000 kr.
skævt) osv. osv. Desværre ramte vores sælger kun plet med hensyn til
byggestrømmen. Resten var afsat for lavt. Også byggetilladelsen der ellers
er fast i Lyngby kommune udfra husets størrelse ramte også skævt. (2.500
kr. skævt).
Overskridelsen af de afsatte beløb hænger naturligvis sammen med hvor meget
tilvalg man ønsker. Vi prøvede dog at gøre klart hvilken kvalitet køkken,
el, hvidevare, mm. vi ønskede, og prøvede, at fortælle at der ikke skulle
afsættes for lidt. Det var dog åbenbart ikke klart nok da beløbene var for
lave hele vejen rundt.
Det mest skuffende i den forbindelse er dog at beløbene til de lidt mere
specielle ting, så som bortkørsel af jord - var afsat ALT for lavt (afsat
til kr. 25.000, vores regning blev + kr 75.000.) Det er desværre en af de
ting, man som forbruger ikke anede hvad ville koste. Vi vil vove den
påstand, at man ikke kan bortkøre jord til et helt almindeligt
standartfundament til det beløb der blev afsat.
Derudover blev vi anbefalet at valg af dræn kunne vente til byggestarten.
Det er også ok, vi fik dog ikke fortalt at drænet har en fastpris på
20.000 kr hvis det vælges fra start men at det ved byggestarten åbenbart
skal betales efter regning (hvilket føles som en blanco check til
Huscompagniet da de ikke opgiver nogle prislister mm på dræn, brønd. mm)
Vi har sendt advokatskrivelser til Huscompagniet vedr. dette da de ikke kan
begrunde den højere pris udfra kontraktvilkårene. (Ca. 3.500 kr ekstra)
Den tekniske chef virker meget fokuseret på at Huscompagniet skal tjene
penge. Samtidig virkede det som om der i vores sag ikke var tjent nok.
Derudover virker han bestemt ikke imødekommende og løsningsorienteret men
derimod konfliktsøgende uden sans for kundebetjening. Det er ubegribeligt
hvorfor en person med den attitude og den meget specielle form for "service"
har kundekontakt.
Der kan nævnes mange negative sammenstød med Jakob, her er blot nævnt
nogle få:
- Huscompagniet borer pæle i jorden - på trods af, at der i tilbuddet står
at pælene skal bankes i.
Når pælene bores i kommer der en del jord med op som koster penge at få
bortkørt. Den tekniske chef oplyser, at de har metodefrihed, også på trods
af - at det påfører kunderne yderligere omkostninger. Når man får besked
fra deres advokat, påberåber han sig dog, at det er en skrivefejl i
tilbuddet og at pælene altid skulle have været boret.
- Prisen på bortkørsel af jord blev nærmest fordoblet da der var sten og
rester af byggeaffald i jorden. Derudover var jorden våd. Vi valgte derfor
selv at bortkøre jorden da vores egne vognmænd betragter mængden af
byggeaffald og vand som ubetydelig. Den tekniske chef forsøgte virkelig at
besværliggøre dette, ved at fortælle at man så selv skal afgrave jorden
til fundamentet. Hvordan skal man som privatperson vide hvor der skulle
graves? En detalje vi meget gerne ville have haft på skrift inden vi
underskrev kontrakten.
- Startdatoen blev flere gange udskudt fra Huscompagniet side, efter vi havde
fået byggetilladelsen, af forskellige årsager. Først var forklaringen af
vi selv havde en gravemaskine der kørte rundt på grunden - til forberedning
af grundens øvrige jordarbejde (denne ville dog blive fjernet så snart vi
kendte startdatoen - vi udnyttede blot ventetiden), efterfølgende var jorden
på grunden for våd (de byggede dog huset overfor - hvorfor det umuligt
kunne komme som en overraskelse) osv. Alle gange med den tekniske chef som
budbringer hvilket ikke gjorde kommunikationen mere positiv.
Afdelingsdirektøren fik konstant en kopi af de utilfredse mails men trådte
meget sjældent i karakter, på trods af - at vi som kunder tydeligvis var
utilfredse med behandlingen. Først da vi havde skrevet til den adm.
Direktør, kom afdelingsdirektøren på banen med en besked om at vi selv
kunne køre jorden væk og at deres entreprenør gerne ville læsse jorden.
Vi skulle dog betale hvis vores vognmand ikke havde vogne klar da arbejdet
dermed ville stå stille. Dette fik vi desværre aldrig på skrift, derfor
endte det med at vi har betalt for hele læsningen og ikke kun den tid
arbejdet stod stille. Dette er der også lavet en advokatskrivelse på -
svaret er dog endnu uden dokumentation for at deres arbejde stod stille.
På trods af utilfredshed og tvist omkring flere beløb fortæller
Huscompagniet blot, at man ikke kan få nøglerne på den forventede
overtagelsesdag, hvis man ikke betaler den fulde pris hvorfor man som kunde
pludselig bliver den meget lille part.
I forholdt til mangler kan der nævnes at vi pt. Fortsat (efter 3 måneder)
mangler følgende:
- Tegning over et drænrør der er lagt.
- Pælefundering skal ske under opsyn og der skal laves en lovpligtig rapport
over hver pæl. Vi har modtaget en rapport omkring halvdelen af pælene men
kan ikke få udleveret rapporten omkring resten (findes den overhovedet?)
- svar på seneste advokatskrivelse omkring de utilfredsstillende
opkrævninger.
Som sagt så er huset bygget og det fungerer. Anbefalingen må derfor være,
at man får en byggerådgiver og advokat med fra start, og at man ikke lader
sig presse til at underskrive kontrakten (også selvom at man altid får
oplyst at priserne stiger til den 1. i næste måned) og at man får ALT på
skrift, også de ting der bare bliver slynget ud, det kan nemlig pludselig
få betydning.
Sidst men ikke mindst vil vi trods alt sige tak for god service til
byggeleder og tegner.
Byggelederen kiggede heldigvis efter vores byggeri, da han var forholdsvis
nyansat hvilket betyder at han havde tid til at kigge efter boligen. Det
virker dog til at byggelederen med tiden får alt for mange boliger hvilket
går ud over den tid der kan bruges på hver bolig, det kan vi desværre
også nu konstatere på svartiderne når vi skriver.
Få ALT på skrift og undersøg ALT inden underskrift. Så enkelt kan det
vist siges.
Hvis det skal siges med flere ord, lyder det dog sådan her:
Huscompagniet får to "stjerner". En stjerne for at huset er blevet bygget og
nu er brugbart. Og en stjerne for vores byggeleder. Der er dog i forløbet en
del der trækker ned.
De negative ting kan på ingen måde tilskrives håndværkerne eller
byggelederen der igennem hele forløbet har været flinke og imødekommende,
både når vi har været på byggepladsen eller skrevet til byggelederen.
De negative ting kan derimod tilskrives forskellige personer i
Virumafdelingen. Sælgeren, den tekniske chef og afdelingsdirektøren.
Når man får tilbuddet fra sælgeren er det åbenbart vigtigt for
Huscompagniet at fremstå meget billig. Vi modtog ikke tilbud fra andre
byggefirmaer da vi havde hørt godt om Huscompagniet. Det var derfor vigtigt
for os at budgettet var realistisk da vi havde en meget lille viden om
omkostningerne til bla. el (afsat 15.000 kr. ekstra hvilket var + 40.000 kr.
skævt), Hvidevare, køkken (afsat 105.000 kr. hvilket var + 70.000 kr.
skævt) osv. osv. Desværre ramte vores sælger kun plet med hensyn til
byggestrømmen. Resten var afsat for lavt. Også byggetilladelsen der ellers
er fast i Lyngby kommune udfra husets størrelse ramte også skævt. (2.500
kr. skævt).
Overskridelsen af de afsatte beløb hænger naturligvis sammen med hvor meget
tilvalg man ønsker. Vi prøvede dog at gøre klart hvilken kvalitet køkken,
el, hvidevare, mm. vi ønskede, og prøvede, at fortælle at der ikke skulle
afsættes for lidt. Det var dog åbenbart ikke klart nok da beløbene var for
lave hele vejen rundt.
Det mest skuffende i den forbindelse er dog at beløbene til de lidt mere
specielle ting, så som bortkørsel af jord - var afsat ALT for lavt (afsat
til kr. 25.000, vores regning blev + kr 75.000.) Det er desværre en af de
ting, man som forbruger ikke anede hvad ville koste. Vi vil vove den
påstand, at man ikke kan bortkøre jord til et helt almindeligt
standartfundament til det beløb der blev afsat.
Derudover blev vi anbefalet at valg af dræn kunne vente til byggestarten.
Det er også ok, vi fik dog ikke fortalt at drænet har en fastpris på
20.000 kr hvis det vælges fra start men at det ved byggestarten åbenbart
skal betales efter regning (hvilket føles som en blanco check til
Huscompagniet da de ikke opgiver nogle prislister mm på dræn, brønd. mm)
Vi har sendt advokatskrivelser til Huscompagniet vedr. dette da de ikke kan
begrunde den højere pris udfra kontraktvilkårene. (Ca. 3.500 kr ekstra)
Den tekniske chef virker meget fokuseret på at Huscompagniet skal tjene
penge. Samtidig virkede det som om der i vores sag ikke var tjent nok.
Derudover virker han bestemt ikke imødekommende og løsningsorienteret men
derimod konfliktsøgende uden sans for kundebetjening. Det er ubegribeligt
hvorfor en person med den attitude og den meget specielle form for "service"
har kundekontakt.
Der kan nævnes mange negative sammenstød med Jakob, her er blot nævnt
nogle få:
- Huscompagniet borer pæle i jorden - på trods af, at der i tilbuddet står
at pælene skal bankes i.
Når pælene bores i kommer der en del jord med op som koster penge at få
bortkørt. Den tekniske chef oplyser, at de har metodefrihed, også på trods
af - at det påfører kunderne yderligere omkostninger. Når man får besked
fra deres advokat, påberåber han sig dog, at det er en skrivefejl i
tilbuddet og at pælene altid skulle have været boret.
- Prisen på bortkørsel af jord blev nærmest fordoblet da der var sten og
rester af byggeaffald i jorden. Derudover var jorden våd. Vi valgte derfor
selv at bortkøre jorden da vores egne vognmænd betragter mængden af
byggeaffald og vand som ubetydelig. Den tekniske chef forsøgte virkelig at
besværliggøre dette, ved at fortælle at man så selv skal afgrave jorden
til fundamentet. Hvordan skal man som privatperson vide hvor der skulle
graves? En detalje vi meget gerne ville have haft på skrift inden vi
underskrev kontrakten.
- Startdatoen blev flere gange udskudt fra Huscompagniet side, efter vi havde
fået byggetilladelsen, af forskellige årsager. Først var forklaringen af
vi selv havde en gravemaskine der kørte rundt på grunden - til forberedning
af grundens øvrige jordarbejde (denne ville dog blive fjernet så snart vi
kendte startdatoen - vi udnyttede blot ventetiden), efterfølgende var jorden
på grunden for våd (de byggede dog huset overfor - hvorfor det umuligt
kunne komme som en overraskelse) osv. Alle gange med den tekniske chef som
budbringer hvilket ikke gjorde kommunikationen mere positiv.
Afdelingsdirektøren fik konstant en kopi af de utilfredse mails men trådte
meget sjældent i karakter, på trods af - at vi som kunder tydeligvis var
utilfredse med behandlingen. Først da vi havde skrevet til den adm.
Direktør, kom afdelingsdirektøren på banen med en besked om at vi selv
kunne køre jorden væk og at deres entreprenør gerne ville læsse jorden.
Vi skulle dog betale hvis vores vognmand ikke havde vogne klar da arbejdet
dermed ville stå stille. Dette fik vi desværre aldrig på skrift, derfor
endte det med at vi har betalt for hele læsningen og ikke kun den tid
arbejdet stod stille. Dette er der også lavet en advokatskrivelse på -
svaret er dog endnu uden dokumentation for at deres arbejde stod stille.
På trods af utilfredshed og tvist omkring flere beløb fortæller
Huscompagniet blot, at man ikke kan få nøglerne på den forventede
overtagelsesdag, hvis man ikke betaler den fulde pris hvorfor man som kunde
pludselig bliver den meget lille part.
I forholdt til mangler kan der nævnes at vi pt. Fortsat (efter 3 måneder)
mangler følgende:
- Tegning over et drænrør der er lagt.
- Pælefundering skal ske under opsyn og der skal laves en lovpligtig rapport
over hver pæl. Vi har modtaget en rapport omkring halvdelen af pælene men
kan ikke få udleveret rapporten omkring resten (findes den overhovedet?)
- svar på seneste advokatskrivelse omkring de utilfredsstillende
opkrævninger.
Som sagt så er huset bygget og det fungerer. Anbefalingen må derfor være,
at man får en byggerådgiver og advokat med fra start, og at man ikke lader
sig presse til at underskrive kontrakten (også selvom at man altid får
oplyst at priserne stiger til den 1. i næste måned) og at man får ALT på
skrift, også de ting der bare bliver slynget ud, det kan nemlig pludselig
få betydning.
Sidst men ikke mindst vil vi trods alt sige tak for god service til
byggeleder og tegner.
Byggelederen kiggede heldigvis efter vores byggeri, da han var forholdsvis
nyansat hvilket betyder at han havde tid til at kigge efter boligen. Det
virker dog til at byggelederen med tiden får alt for mange boliger hvilket
går ud over den tid der kan bruges på hver bolig, det kan vi desværre
også nu konstatere på svartiderne når vi skriver.