bygogbolig.dk ApS
Telefon: 7022 7227
info@anmeld-haandvaerker.dk
Usserød Kongevej 80
DK-2970 Hørsholm
CVR-nr: 21347035
Aktive medlemmer af Anmeld Håndværker indsamler løbende aktuelle anmeldelser fra deres kunder, så du får et solidt og opdateret grundlag, når du skal vælge en håndværker.
Du kan læse vores ægthedsløfte her.
Den indledende proces med udarbejdelse af tegninger samt det indledende
materialevalg kunne vi ikke sætte en finger på. Her blev vi godt rådgivet
af både Casper Walsøe (sælgeren) samt Harvey (hustegneren). Man kunne dog
godt have ønsket sig flere forslag til ”lækre” detaljer/gode idéer, da
det er en svær proces som 1. gangs husbygger, men den del var overordnet ok.
Grunden til den lave rating skyldes flere faktorer:
* Generelt håndværksmæssigt sjusk under byggeriet.
* Der blev ikke foretaget den lovpligtige kontrol med boringen af pælene
til fundamentet.
* Entreprenøren, der lavede fundamentet har endnu ikke fremsendt de
relevante tegninger der skulle sendes til kommunen. Dem har vi fået
lovning på var ”lige på trapperne” de seneste 11 måneder.
* HC var langt over 8 uger om at udbedre fejl og mangler. I de fleste
tilfælde forsøgte de at komme med en snak fra de varme lande for at
undgå at udbedre fejlene. Alle fejl efter indflytning er endnu ikke
udbedret på trods af at det nu er 6 måneder siden vi flyttede ind.
* Vi fik skimmelsvamp i vores skur, da håndværkerne havde glemt at lave
ventilation. Vi fik at vide, af dem der skulle udbedre manglen at dette
tit sker, da holdningen hos Huscompagniet er ”går den så går den”.
* Ekstremt lange svartider på mail. Mange mails fik vi aldrig svar på. For
os, og andre vi kender der har bygget med HC, virker det som om, at de
ikke ønsker at indrømme noget skriftligt.
* Der var sat ALT for lave beløb af til hhv. køkken, EL og VVS i
kontrakten. Det er muligt, at man kunne gøre det for det afsatte beløb,
hvis man vælger standardløsningerne over alt, men der skal virkelig ikke
meget til for at man kommer over budgettet. Det finder man dog først ud
af EFTER man har skrevet under.
* Estimaterne til bortkørsel af jord er ALT for lave. Vi fik bortkørt jord
for lige knap 70.000 DKK – estimatet fra HC var 30.000 DKK.
* Flere af de håndværkere vi har haft ude til at udbedre fejl/mangler har
bekræftet det indtryk vi selv havde – nemlig at der er alt for lidt
fokus på, at husene bliver bygget håndværksmæssigt korrekt.
Håndværkerne bliver pisket, hvilket medfører at de til sidste
sjusker/bliver ligeglade.
* Byggelederne har for travlt til at tjekke den håndværksmæssige kvalitet
og til at sørge for at alt er lavet ordentligt. Ifølge udtalelse fra
håndværkerne så ser de sjældent byggelederen – men hvem sikrer så
kvaliteten af byggeriet?
* Vandskade på badeværelset da nogen havde glemt at tilslutte et rør!
* Flere gange når vi påpegede håndværksmæssige fejl under byggeriet,
så fik vi følgende besked fra HC: ”Bare rolig – I har jo en
forsikring, som dækker de næste 10 år”. Jeg synes personligt ikke, at
den besked er betrykkende – for hvis de gør deres arbejde ordentlig,
så burde den ikke være nødvendig! De glemme dog også at nævne, at man
selv skal betale op til 10.000 DKK/skade i selvrisiko.
* Flere gange påpegede vi, at vi ikke mente at arbejdet blev udført
håndværksmæssigt korrekt. Svaret fra den tekniske chef hos HC var blot
at arbejdet blev udført ”forsvarligt”, hvad der så end menes med
det.
Konklusion: En ting er sikkert – sikring af kvalitet er ikke noget
Huscompagniet går op i, og vi ville aldrig bygge med dem igen.
Den indledende proces med udarbejdelse af tegninger samt det indledende
materialevalg kunne vi ikke sætte en finger på. Her blev vi godt rådgivet
af både Casper Walsøe (sælgeren) samt Harvey (hustegneren). Man kunne dog
godt have ønsket sig flere forslag til ”lækre” detaljer/gode idéer, da
det er en svær proces som 1. gangs husbygger, men den del var overordnet ok.
Grunden til den lave rating skyldes flere faktorer:
* Generelt håndværksmæssigt sjusk under byggeriet.
* Der blev ikke foretaget den lovpligtige kontrol med boringen af pælene
til fundamentet.
* Entreprenøren, der lavede fundamentet har endnu ikke fremsendt de
relevante tegninger der skulle sendes til kommunen. Dem har vi fået
lovning på var ”lige på trapperne” de seneste 11 måneder.
* HC var langt over 8 uger om at udbedre fejl og mangler. I de fleste
tilfælde forsøgte de at komme med en snak fra de varme lande for at
undgå at udbedre fejlene. Alle fejl efter indflytning er endnu ikke
udbedret på trods af at det nu er 6 måneder siden vi flyttede ind.
* Vi fik skimmelsvamp i vores skur, da håndværkerne havde glemt at lave
ventilation. Vi fik at vide, af dem der skulle udbedre manglen at dette
tit sker, da holdningen hos Huscompagniet er ”går den så går den”.
* Ekstremt lange svartider på mail. Mange mails fik vi aldrig svar på. For
os, og andre vi kender der har bygget med HC, virker det som om, at de
ikke ønsker at indrømme noget skriftligt.
* Der var sat ALT for lave beløb af til hhv. køkken, EL og VVS i
kontrakten. Det er muligt, at man kunne gøre det for det afsatte beløb,
hvis man vælger standardløsningerne over alt, men der skal virkelig ikke
meget til for at man kommer over budgettet. Det finder man dog først ud
af EFTER man har skrevet under.
* Estimaterne til bortkørsel af jord er ALT for lave. Vi fik bortkørt jord
for lige knap 70.000 DKK – estimatet fra HC var 30.000 DKK.
* Flere af de håndværkere vi har haft ude til at udbedre fejl/mangler har
bekræftet det indtryk vi selv havde – nemlig at der er alt for lidt
fokus på, at husene bliver bygget håndværksmæssigt korrekt.
Håndværkerne bliver pisket, hvilket medfører at de til sidste
sjusker/bliver ligeglade.
* Byggelederne har for travlt til at tjekke den håndværksmæssige kvalitet
og til at sørge for at alt er lavet ordentligt. Ifølge udtalelse fra
håndværkerne så ser de sjældent byggelederen – men hvem sikrer så
kvaliteten af byggeriet?
* Vandskade på badeværelset da nogen havde glemt at tilslutte et rør!
* Flere gange når vi påpegede håndværksmæssige fejl under byggeriet,
så fik vi følgende besked fra HC: ”Bare rolig – I har jo en
forsikring, som dækker de næste 10 år”. Jeg synes personligt ikke, at
den besked er betrykkende – for hvis de gør deres arbejde ordentlig,
så burde den ikke være nødvendig! De glemme dog også at nævne, at man
selv skal betale op til 10.000 DKK/skade i selvrisiko.
* Flere gange påpegede vi, at vi ikke mente at arbejdet blev udført
håndværksmæssigt korrekt. Svaret fra den tekniske chef hos HC var blot
at arbejdet blev udført ”forsvarligt”, hvad der så end menes med
det.
Konklusion: En ting er sikkert – sikring af kvalitet er ikke noget
Huscompagniet går op i, og vi ville aldrig bygge med dem igen.