Gå til hovedindhold

Sådan kan du bruge online markedsføring i håndværkerbranchen

Har du din egen virksomhed, og skal du til at benytte dig af online markedsføring? Hvis du skal have succes med at sælge sine services og viden indenfor håndværkerfaget, så er det helt essentielt, at du har en god online markedsføring, du kan benytte dig af. Det er vigtigt, at du laver noget markedsføring online, for det er trods alt her, de fleste af dine potentielle kunder vil finde dig. Er du også i tvivl om, hvordan du skal forholde dig til online markedsføring i 2021? Så læs med her, og bliv lidt klogere på det og bliv yderligere inspireret via linket digital marketing i 2021 af Pk Medier Så er der meget mere at læse om det.

 

 

Markedsføring før det blev online

Markedsføring har været brugt længe før internettet kom til. Dengang benyttede virksomheder sig i større grad af radio, TV og aviser, når de skulle gøre reklame for sig selv. Det er denne form for markedsføring, man kalder for push-marketing. Det er nemlig den form for markedsføring, hvor folk ikke selv har bedt om at blive tilbudt et produkt eller på nogen måder har prøvet på at finde det. De får derimod stykket reklamer i hovedet, som de ikke har bedt om, men som virksomhederne alligevel håber på, de bider på. Det betød dengang, at man som forbruger ikke havde lige så let adgang til selv at undersøge markedet, og at forbrugerne var mere påvirket af markedsføringen.

 

Sådan er online markedsføring i dag

I dag har virksomheder langt bedre mulighed for at nå ud til potentielle kunder, der kan bruge deres produkter og service. I dag kan man nemlig både benytte sig af det, der hedder push-marketing og det, der hedder pull-marketing. Pull-marketing handler om den form for markedsføring, hvor forbrugeren allerede har forsøgt at finde dit produkt eller noget, der ligner. Det er f.eks. den form for markedsføring, som man benytter sig af, når man laver SEO.

 

Der bliver lyttet til forbrugeren

I dag bliver der også i højere grad lyttet til forbrugeren i markedsføring. Man prøver generelt at finde ud af, hvad potentielle kunder responderer positivt på, så man kan give dem det, de søger. I dag er det heller ikke unormalt, at der er kommunikation mellem forbruger og virksomhed, og det betyder, at virksomhed i større grad skal lytte til deres kunder.

 

Kom selv i gang med online markedsføring

Når du selv skal i gang med online markedsføring, så skal du først og fremmest lave en marketinganalyse. Du skal vide, hvem din målgruppe er. Hvem er det, der kunne være interesserede i at din virksomhed kom og lavede noget hos dem? Er det B2B eller B2C? Du skal også vide, hvordan din målgruppe responderer på dit logo, dine reklamer og dine servicetilbud, og hvad der skal til for, at dine reklamer virker og tiltaler dem, de skal. Så er du ikke allerede i gang, så er det på tide at håndværkerne kommer online og viser hvad I kan!