Gå til hovedindhold

Sådan bliver du den gode håndværker

 

Det kan være en udfordring at være håndværker, fordi du både skal mestre dit fag, men også tilfredsstille kunden. Så selvom du er en kompetent håndværker, kan det halte med rengøringen og kommunikationen, hvilket gør at du i sidste ende bliver valgt fra. Du bliver derfor nødt til at udstråle til kunden, at byggeopgaven er i trygge hænder, så du undgår utilfredshed og konflikt. Hvis du er i tvivl om hvordan du bliver den vellidte håndværker, så følg med her!

Skab et godt image udadtil

En god håndværker skal ikke kun være god til sit fag. Det er nemlig vigtigt, at du og dit firma virker professionelle og har styr på tingene. Det nytter ikke, hvis du ankommer i en gammel og rusten kassevogn, hvis kunden skal have tiltro til at du som håndværker er kompetent og passer på huset og tingene. Den fornemmeste opgave er nemlig, at overbevise kunden om, at det netop er dig de skal vælge. Derfor kan en fin og vedligeholdt kassevogn med firmaets logo være med til at overbevise kunden om, at du ikke er spild af tid og penge. Der findes nemlig mange andre håndværkere på markedet, som med glæde overtager arbejdet. Derfor er det vigtigt, at du skaber et troværdigt og professionelt image for dig selv og dit firma. 

Hav en god udstråling

Selvom du har overbevist kunden om, at det er dig der skal overtage opgaven, så stopper engagementet ikke der. Hvis du vil være den gode håndværker, skal du udstråle troværdighed og professionalitet, og samtidig vise kunden at du overholder alle aftaler og har respekt for deres hjem. Også her kan du faktisk bruge din ekspertise. Forklar og vis kunden hvordan byggeprojektet skal foregå rent fagteknisk, så kunden ikke er bange for at det bliver byggesjusk og penge ud af vinduet. 

Udvid dit netværk 

Men hvorfor skal du overhovedet gøre andet end blot at færdiggøre opgaven? Selv når du er færdig med opgaven og er blevet betalt for dit arbejde, går rygter og anbefalinger videre. De dygtigste håndværkere bliver delt på internettet eller gennem venner og familie, så du kan risikere at blive anbefalet til et endnu større projekt. Du kan også være heldig, at kunden ønsker at bruge dig igen til deres næste projekt. Det er nemlig sådan, at en direkte anbefaling fra en, man kender og stoler på, altid vægter mere end tilfældige reklamer og annoncer. Derfor kan du udvide dit netværk, hvis du har tilfredsstillet kunden med dit arbejde, rengøring og attitude.