Gå til hovedindhold

Er online marketing vigtigt som håndværker?

Der findes et væld af forskellige måder, hvorpå du kan hverve kunder som håndværker. Din hjemmeside er en af disse. Den er dog ikke meget værd, hvis ikke der er styr på din online marketing. Desværre tror mange, at det er tilstrækkeligt at investere i en pæn hjemmeside, hvorefter kunderne begynder at vælte ind.

Det er dog ikke tilfældet. Faktisk vil det svare til, at du åbner en rigtig flot butik i en skjult sidegade, uden at have skilte eller anden reklame, der viser, at din butik er åben – det ville du heller ikke gøre, vel? Derfor bør det understreges, at online marketing faktisk er betydeligt vigtigere, end at din hjemmeside er visuelt pænt.

Hvordan markedsfører man sig på nettet som håndværker?

Der er adskillelige måder at markedsføre sig på nettet. Det er gældende, uanset hvilket fag man arbejder i. Er du håndværker, har du derfor også et væld af gode måder at få udbredt dit navn og dine ydelser på. Det er dog ikke ensbetydende med, at du blot skal give dig i kast med dem alle sammen på én gang.

Hvis du gør det, er der ganske enkelt for stor en risiko for, at du ender med at spendere for mange penge på det. Det er markant bedre, at du går mere struktureret til værks. Hvad det betyder er, at du bør starte med at holde fokus på en enkelt kanal – det kan eksempelvis være at opnå bedre placeringer i søgemaskinerne.

Uanset hvad, er du dog nødt til at alliere dig med et marketing bureau. Der er nemlig ikke nogen gylden opskrift på, hvordan du bedst markedsfører dig på nettet – hverken som håndværker eller i en hvilken som helst anden branche. At overlade det til et bureau er der dog flere gode grunde til, at du bør gøre.

Online marketing er ikke noget, man skal gøre sig

På lige fod med, at du aldrig ville anbefale din kunde at udføre et stykke arbejde, der befinder sig inden for dit fagområde, bør du heller ikke selv give dig i kast med online marketing. Det er der naturligvis op til flere årsager til. Det handler dog primært om, at du sandsynligvis ikke er dygtig nok til at skabe gode resultater.

Desuden giver det dig også bedre muligheder for at holde fokus på din kerneforretning. Uanset om du driver et tømrer- eller VVS-firma, skal du holde fokus på det, du er dygtig til. Derfor skal dit fokus også være at styrke din forretning. Derfor skal du naturligvis ikke tøve med at udlicitere din marketing til et specialiseret bureau.

Det danske marked flyder over med marketingbureauer

Det er vigtigt, at det understreges, at der findes rigtig mange marketingbureauer på det danske marked. Det er ikke dem alle, der er specialister inden for de samme områder. Derfor er det også vigtigt, at du tager dig god tid til at vælge et bureau, der har speciale i lige den type marketing, som du har i sinde at kaste dig ud i.