Gå til hovedindhold

Sådan kan du markedsføre din virksomhed som selvstændig håndværker

Har du gjort drøm til virkelig ved at starte som selvstændig håndværker? Så kender du allerede til det hårde arbejde, det kræver at starte sin egen virksomhed op. Det handler især om – til start – at få skabt en god kundeskare. Efterfølgende er der en række gode markedsføringsmetoder, du kan gøre brug af, hvis du gerne vil eksponeres for nye kunder i lokalområdet.

I denne artikel giver vi dig en guide til, hvordan du markedsfører din virksomhed. Succes handler om at skabe gode kundeoplevelser og synlighed omkring din virksomhed og det, du kan tilbyde.

Markedsføring på messer

I dag afholdes der hvert eneste år en række messer rundt omkring i hele landet. Det kan eksempelvis være en boligmesse eller en landbrugsmesse. Disse giver mange selvstændige muligheden for at skabe synlighed omkring virksomheden, og denne mulighed bør du benytte dig af.

Du vil få tildelt en stadeplads, hvor det er en stor fordel at have et roll up banner med. På den måde vil du rent visuelt kunne skabe synlighed og tiltrække potentielle kunder. Den helt store fordel ved at markedsføre sig selv på messer er, at du møder potentielle kunder i øjenhøjde. I har mulighed for at få skabt en god dialog og tale sammen om specifikke projekter.

Brug dit netværk

Her på siden kan du finde anmeldelser af mange håndværkere landet over. Vil du gerne være en af dem, der bliver rangeret øverst? Så gælder det om at skabe nogle gode kunderelationer og altid levere et godt stykke arbejde.

Netop dit netværk kan være en vigtig brik i missionen om at sprede budskabet om din virksomhed. Ved at søge hjælp i din nærmeste vennekreds, kan du hurtigt få dem til at anbefale dig til andre. Det kan være en fordel at udføre noget arbejde for dine bekendte, hvilket giver anledning til, at andre spørger ind til det, hvis de drømmer om det samme.

Dit netværk er vigtigt for dig netop som en adgang til nye kunder. Fortæl derfor dine venner og bekendte om din nye virksomhed, og hvad du helt præcist tilbyder.

Sådan sikrer du dig gode anmeldelser

Det gælder altid om at være en af de bedste i sit lokalområde. Med mange forskellige håndværkere i dit område, kan der være kamp om opgaverne. Der er særligt tre forskellige parametre, der er vigtige at score toppoint på, hvis du vil have de gode anmeldelser hver gang. Her taler vi om effektivitet, kvalitet og oprydning.

Effektivitet handler selvfølgelig om, hvor hurtigt du udfører arbejdet. Det kan derfor altid være en god idé at estimere et forholdsvist højt timeantal for at være sikker på at blive færdig til tiden – og måske endda før. Samtidig er kvaliteten særdeles vigtigt for din vurdering. Kvaliteten af dit arbejde er langt størstedelen af den anmeldelse, der typisk bliver lavet.

Sidst har vi oprydning. Denne faktor kan virke en smule malplaceret, men ikke desto mindre særdeles vigtig. Sørg altid for at gøre dig umage fra start til slut, og efterlad dit arbejdsområde fint og opryddet til dine kunder.