Tips til byggeri under COVID-19

Vi opfordrer vores medlemmer og deres kunder til at være opmærksomme på COVID-19, og om Sundhedsstyrelsens initiativer til begrænsning af udbredelsen af pandemien for Corona-virus.

I nedenstående grafikker kan du se nemme oversigter over hvad Sundhedsstyrelsen opfordrer til.

 

Du kan downloade til print her.

 

Sundhedsstyrelsen har udarbejdet plakater på 7 forskellige sprog, som er lige til at printe. Hæng dem op hvor dine medarbejdere opholder sig, så der ikke er nogle der er i tvivl om hvordan man forebygger smitte af COVID-19.

Du finder dem her.

Corona tips for Bygherre

Det er sikkert at have håndværkeren på besøg, hvis du følger nogle simple regler. Det er faktisk en fordel, at du nu kan få udført arbejde mens du er hjemme, så I slipper for nøgle- og fridagsproblematik.

  • Har du flere toiletter, så anvis et toilet til håndværkeren, eller opsæt en lejet toiletvogn. Gå gerne en lang tur og få noget frisk luft, mens håndværkeren er på besøg.

  • Hvis opgaven tager mange timer, kan du med fordel aftale med håndværkeren at opgaven deles med få timer hver dag, indtil opgaven er løst.
     
  • Du kan selv bestille ekstra rengøring når opgaven er færdig, hvis du ikke selv ønsker at gøre det, eller aftal med håndværkeren hvem der kan stå for slutrengøring.
     
  • Hæng skilte op fra sundhedsstyrelsen, så håndværkeren kan se at du lægger vægt på reglerne omkring COVID-19. Hæng skilte på hoveddør, toiletdør og døre til de rum hvor arbejdet foregår. Stil rengøringsmidler frem så de er tilgængelige, især til afspritning på fx. toilet. Opsæt håndsprit ved indgang og toilet. Anvis vand, sæbe og aftørring så alle nemt kan vaske sig.

 

Corona tips specielt for håndværkeren

I relation til byggesager for privatkunder, som måske foregår indenfor, foreslår vi følgende:

  • Der er mange der er hjemmearbejdende pt., og flere indhenter tilbud fordi de har tid til at være hjemme og få arbejdet udført. Du kan med fordel bruge Facetime i forbindelse med din tilbudsgivning. Du sparer tid og kan samtidig få afdækket om forbrugeren er afklaret om sin opgave, herudover kan du vurdere tilkørselsveje etc. Når du anvender videokonference undgår du selvfølgelig også problemstilling omkring COVID-19.

  • Man giver IKKE hånd, man holder god afstand, eller evt. helt beder kunden om at forlade bygningen, mens der arbejdes eller gives tilbud.
     
  • Håndværkere med symptomer bliver hjemme. Er det muligt kan du sende medarbejderen til test, hvis myndighederne giver muligheden. På den måde kan du få medarbejderen tilbage på arbejdet hurtigt.
     
  • Hvis vejret tillader det, kan du arbejde med god udluftning i lokalerne hvor der arbejdes. Åben vinduerne.
     
  • Grundig rengøring og afspritning af alle flader, evt. med en opsat flyer om, at der er gjort rent efter endt arbejde. Det sikrer god kommunikation til kunden. Gør kunden opmærksom på at der medgår tid til dette rengøringsarbejde, og at det er kunden der betaler, med mindre i aftaler andet.
     
  • Opsæt håndsprit ved indgangen til kundens hjem. Spørg om kunden ønsker at du bruger mundbind, så I undgår misforståelser og usikkerhed.

 

Kommunikation er meget vigtig for at alle parter i en byggesag, for at sikre tryghed. Afklar om din kunde tilhører en særlig sårbar gruppe. Er kunden særlig sårbar, så udfør kun absolut nødvendigt arbejde. Smitte på overflader kan smitte i flere dage, så husk særlig grundig aftørring og slutrengøring. 

 

 

Med venlig hilsen

Anmeld Håndværker