FAQ for private (bygherre)

Her finder du svar på de fleste spørgsmål der kan opstå for private (bygherre), der vil afgive en anmeldelse på siden.

Skulle der være noget som du ikke kan finde svar på, er du altid meget velkommen til at kontakte os på telefon 70 227 227 eller på info@anmeld-haandvaerker.dk.

Vi vil meget gerne hjælpe dig!

Se faq for håndværkere

Hvem må anmelde håndværkere?

Som bygherre (firma eller privatperson) kan du skrive en anmeldelse af virksomheden, som har udført byggearbejde for dig. Der kan være tilfælde, hvor du som lejer har ret til at skrive en anmeldelse. Det beror i hvert enkelte tilfælde på en vurdering.

Når du skriver en anmeldelse, skal du oplyse kontaktdata. Du må ikke nævne navne på ansatte og ejer af virksomheden. 

Du må ikke skrive anmeldelser på andres vegne uden forudgående aftale med anmeld-haandvaerker.dk. I tilfælde af misbrug bliver data slettet med en efterfølgende politianmeldelse.

Ejeren af virksomheden og nærtstående personer må ikke skrive anmeldelser. Anmeldelser og vurderinger, der har karakter af, at være skrevet af nærtstående med forretningsmæssig interesse, underentreprenør og familiemedlemmer tæller ikke med og bliver vist med røde advarselsskilte.

Gode råd til dig der anmelder

Når du skriver en anmeldelse, er det vigtigt at du tænker på, hvordan din anmeldelse kan hjælpe andre kunder. Skrive en tekst, der beskriver dine oplevelser med byggeriet og forløbet. Du kan eventuelt bruge disse stikord som inspiration, når du skal skrive en anmeldelse: 

  • Kommunikation
    Hvor let eller svært er det at få kontakt til og kommunikere med virksomheden?
  • Aftale
    Virksomhedens evne til at overholde aftaler.
  • Pris
    Er det den rigtige pris, der er faktureret i henhold til tilbuddet? Du skal ikke vurdere om du syntes prisen er dyr eller billig. Er det samme pris som tilbud, så skal du give 5 smileys.
  • Tilfredshed
    At du er tilfreds med det samlede resultat?
  • Oprydning
    At virksomheden rydder op efter sig - og i det hele taget efterlader en pæn byggeplads.

Når du skriver en positiv anmeldelse
Skriv en fyldig tekst om det arbejde, du har fået udført, og hvad der var godt ved byggeoplevelsen. Husk eventuelt en venlig tak for samarbejdet.

Hvis du overvejer at skrive en negativ anmeldelse
Lad ikke følelserne skrive teksten for dig. Forhold dig til fakta. Skriv i sobre vendinger om din byggeoplevelse. 

Opdatering af anmeldelse
Når du har skrevet en anmeldelse har du mulighed for – inden for tre måneder - at tilføje en opdatering, hvis du for eksempel har fået løst et problem. Opdateringen bliver en tilføjelse af din tidligere anmeldelse.

Kan jeg få slettet eller ændret min anmeldelse?

Du kan ikke ændre en allerede offentliggjort anmeldelse. Det er dog muligt at tilføje rettelser af en offentliggjort anmeldelse indenfor 3 måneder fra oprettelsen, og kun fra den e-mailadresse som oprettede anmeldelsen.

På anmeldelsen klikker du på det lille flag nede i venstre hjørne. Herefter vil du blive guidet igennem proceduren.

Nedenfor kan du se, hvilke muligheder der findes.
 
Slette en anmeldelse
Anmeldelser slettes ikke, med mindre anmeldelsen er afgivet til et forkert CVR nummer. Det er afgørende for Anmeld Håndværkers troværdighed og etik, at en anmeldelse ikke kan slettes. Derfor tilbydes denne mulighed ikke. Du har som anmelder mulighed for at tilføje en kommentar, hvis du vil gøre andre opmærksomme på at eventuelle fejl eller mangler efterfølgende er blevet udbedret af håndværkeren, inden 3 måneder fra tidspunktet hvor anmeldelsen blev offentliggjort.
 
Ændre en anmeldelse
Ændringer i en offentliggjort anmeldelse kan kun ske, såfremt der er sket væsentlige ændringer inden for 3 måneder efter anmeldelsen er offentliggjort. Ændringer vil blive tilføjet den originale anmeldelse, således man kan læse hele forløbet.
 
Ændre en karakter
Ønskes karakteren ændret skal du ligeledes beskrive, hvad der har været afgørende for ændringerne (også hvis der er tale om en tastefejl - så skriver du blot dette). Ændringer vil blive tilføjet den originale anmeldelse, således man kan se karakterændringen.

Kan jeg afgive min anmeldelse anonymt?

Nej, det er ikke muligt at afgive en anmeldelse anonymt.

I særlige tilfælde kan du bede om at dit navn forkortes til initialer. Det sker typisk hvis du har et meget specielt efternavn som kun ganske få i Danmark har og at det dermed nemt kan googles.  

Under alle omstændigheder, skal vi have verificeret anmeldelsen med fakturakopi og kende dit tlf./mobilnummer, så vi altid kan komme i kontakt med dig.
Bemærk, hverken fakturakopi, adresse eller tlf./mobilnummer vises online.

Hvorfor er anmeldelsen på et andet CVR?

En offentliggjort anmeldelse vises på det CVR-nummer, hvor anmeldelsen er oprettet. I visse tilfælde, kan en anmeldelse være vist på et andet CVR-nummer. Du kan læse mere om visning af anmeldelser på andre CVR-numre her

Hvordan læser jeg håndværkerens karakter?

På hjemmesiden ses en samlet karakter for håndværkeren profil. Denne karakter er baseret på alle anmeldelser, der totalt er indberettet på håndværkeren. Den samlede score vises som et klassisk gennemsnit af alle anmeldelser.

Herudover arbejder Anmeld Håndværker med to andre karakterer.

Den ene er den individuelle anmeldelse og den anden er den statistiske karakter DTU-formlen beregner til ÅRETS HÅNDVÆRKER®.

Det er således ikke muligt at sammenligne håndværkerenes karakterer mod hinanden i forbindelse med ÅRETS HÅNDVÆRKER®, da disse tal ikke er offentlig tilgængelige.

 

Der afgives en karakter for byggeoplevelsen, ud fra fem forskellige parametre. Disse fem parameter danner en samlet smiley karakter, på den individuelle anmeldelse.

1. Kommunikation - hvor let er håndværkeren at komme i kontakt med og kommunikere med?
2. Aftaler - overholder håndværkeren de aftaler der i fællesskab er lavet?
3. Pris - er det den rigtige pris der er faktureres iht. tilbuddet (ikke om håndværkeren er dyr eller billig i forhold til andre)?
4. Tilfredshed - er bygherre generelt tilfreds med forløbet og løsningen?
5. Oprydning - ryddede håndværkeren op efter sig?

Hvad med persondatalovgivningen?

Garantiordning - Smiley Håndværk - Din Garanti

Anmeld Håndværker har distrupted byggebranchen og hjulpet mange boligejere til at vælge den rigtige håndværker første gang. Vi er konstant på vagt, for at sikre at du som bygherre har mulighed for at vælge den rigtige håndværker første gang.

Det er langt bedre for dig som bygherre at undgå den dårlige håndværker – fremfor at ende med et kedeligt byggeprojekt, hvor en økonomisk kompensation ikke kan måles mod de ærgrelser og ressourcer der er blevet brugt i negativitet.

Når ordet ”garanti” indgår i vores emblem/stempel, betyder det, at vi har en garantiordning, der sikre forbrugeren mod falske anmeldelser, der er verificeret. Anmeld Håndværker tilbyder en juridisk eller byggeteknisk assistance, hvis det senere skulle vise sig at forbrugeren har booket en håndværker på baggrund af falske anmeldelser. Du kan læse mere om garantirordningen her: https://www.anmeld-haandvaerker.dk/garantiordning-hos-anmeld-haandvaerker

”Garantien” består i at forbrugeren kan stole på de anmeldelser der er verificeret på håndværkerens profil på Anmeld Håndværker. Når en anmeldelse er verificeret, betyder det at Anmeld Hådnværker har modtaget dokumentation for kundeforholdet. Du kan dermed let afkode troværdigheden af profilen, og se om virksomheden er dygtig og leverer byggeprojekterne som aftalt.

Det er dét, vi kalder ”Smiley Håndværk – Din Garanti”!