bygogbolig.dk ApS
Telefon: 7022 7227
info@anmeld-haandvaerker.dk
Usserød Kongevej 80
DK-2970 Hørsholm
CVR-nr: 21347035
Advarsel: En kaotisk og frustrerende byggeoplevelse med Hybel
Mit byggeforløb med Hybel (Roskilde afd.) har været en frustrerende oplevelse, som jeg føler mig nødsaget til at dele. Hybel reklamerer med slogans som “Vi holder altid, hvad vi lover” og “Med os på holdet er en aftale en aftale,” men min erfaring viser, at virkeligheden er en helt anden.
(Hybel vil sikkert skrive at jeg ikke ønsker dialog qua jeg afviser en specifik persons opkald, imens jeg henviser til at al dialog med denne foregår skriftligt, men det ønsker pågældende fra Hybel ikke.)
Problemer fra starten:
Jeg valgte Hybel efter samtaler med tre typehusfirmaer og underskrev entrepriseaftalen i december 2023. Byggeprocessen startede i juni 2024 med planlagt overtagelse d. 13. november 2024 – gerne før, hvis muligt, hvilket Hybel samtykkede til. Problemerne begyndte dog allerede ved projektets opstart:
• Sokkelkoten blev angivet forkert, selvom Hybel stod for jordbundsundersøgelsen.
• Den valgte tagstenstype overholdt ikke lokalplanen, hvilket førte til afvisning af byggetilladelsen. Dette påførte mig ekstraudgifter på 20.000 kr. efter forhandling.
Kaotisk byggeproces:
Da byggeriet gik i gang, blev det tydeligt, at Hybel ikke havde styr på sine underleverandører:
• Forkert og mangelfuld kommunikation fra byggelederen på flere af de tilsynrapporter gjorde det svært at holde dem ansvarlige. - (alle punkter medtages videre)
• Brusenichen blev udført forkert, og garagens gulv er støbt skævt, så porten ikke kan lukke tæt. Gulv er stadig ikke udbedret.
• En fejl i tagrendeafløbet der medførte "bagfald", som Hybel først nægtede at rette.
• Tegninger blev ikke opdateret, hvilket skabte fejl i det udførte arbejde.
• Aftalen om jordbortkørsel blev saboteret af en underleverandør, hvilket resulterede i unødvendige konflikter og et forsøg fra Hybel på at påføre mig ekstraudgifter.
• Tagarbejdet blev afsluttet med knækkede og forkert monterede tagsten. Her, 8 uger efter, er det stadig ikke tilfredsstillende udbedret.
Mangel på opfølgning:
Ved for-afleveringen blev der konstateret 46 mangler. Ved overtagelsen var antallet reduceret til 37, og byggelederen lovede, at de resterende fejl ville blive rettet inden for 2 uger, hvorfor afleveringen blev gennemført. Det var så en løgn. Hybel's produktionschef ændrede så fristen til de 8 uger som oprindeligt aftalt, nu var afleveringen jo gennemført, men der er mangler der stadig er uløste idag, og nogle er nu blevet afvist som værende “inden for tolerancekrav" og er nu jf. Hybel "fremsendt efter reklamationsfristen på 2 mdr. er udløbet".
Dette har gjort det nødvendigt at fortage retslige skridt.
Dårlig kommunikation og procedurer;
Hybel har udvist en alarmerende mangel på intern koordinering. Aftaler, der blev indgået med deres sælger, er senere blevet afvist med henvisning til intern Hybel procedure, som kunderne aldrig er blevet informeret om eller henvist til.
Ekstra frustrationer;
• Solcelleanlægget fungerede ikke før fem uger efter overtagelsen.
• Ibrugtagningstilladelsen blev forsinket, fordi Hybel ikke leverede nødvendige dokumenter. Hybel forsøgte at give Kommunen skylden.
• Forsinkelser i overtagelsen medførte ekstraudgifter til midlertidig bolig og opbevaring.
Konklusion:
Hybel har desværre ikke levet op til deres løfter om pålidelighed og kvalitet. Deres repræsentanter har været uærlige og springer fra aftaler der indgås, hvor de kan. Byggeprocessen har således været præget af manglende ansvar, dårlig kommunikation og utallige fejl.
Hvis du værdsætter din tid og drømmer om et problemfrit byggeprojekt, bør du vælge et andet firma end Hybel.
Advarsel: En kaotisk og frustrerende byggeoplevelse med Hybel
Mit byggeforløb med Hybel (Roskilde afd.) har været en frustrerende oplevelse, som jeg føler mig nødsaget til at dele. Hybel reklamerer med slogans som “Vi holder altid, hvad vi lover” og “Med os på holdet er en aftale en aftale,” men min erfaring viser, at virkeligheden er en helt anden.
(Hybel vil sikkert skrive at jeg ikke ønsker dialog qua jeg afviser en specifik persons opkald, imens jeg henviser til at al dialog med denne foregår skriftligt, men det ønsker pågældende fra Hybel ikke.)
Problemer fra starten:
Jeg valgte Hybel efter samtaler med tre typehusfirmaer og underskrev entrepriseaftalen i december 2023. Byggeprocessen startede i juni 2024 med planlagt overtagelse d. 13. november 2024 – gerne før, hvis muligt, hvilket Hybel samtykkede til. Problemerne begyndte dog allerede ved projektets opstart:
• Sokkelkoten blev angivet forkert, selvom Hybel stod for jordbundsundersøgelsen.
• Den valgte tagstenstype overholdt ikke lokalplanen, hvilket førte til afvisning af byggetilladelsen. Dette påførte mig ekstraudgifter på 20.000 kr. efter forhandling.
Kaotisk byggeproces:
Da byggeriet gik i gang, blev det tydeligt, at Hybel ikke havde styr på sine underleverandører:
• Forkert og mangelfuld kommunikation fra byggelederen på flere af de tilsynrapporter gjorde det svært at holde dem ansvarlige. - (alle punkter medtages videre)
• Brusenichen blev udført forkert, og garagens gulv er støbt skævt, så porten ikke kan lukke tæt. Gulv er stadig ikke udbedret.
• En fejl i tagrendeafløbet der medførte "bagfald", som Hybel først nægtede at rette.
• Tegninger blev ikke opdateret, hvilket skabte fejl i det udførte arbejde.
• Aftalen om jordbortkørsel blev saboteret af en underleverandør, hvilket resulterede i unødvendige konflikter og et forsøg fra Hybel på at påføre mig ekstraudgifter.
• Tagarbejdet blev afsluttet med knækkede og forkert monterede tagsten. Her, 8 uger efter, er det stadig ikke tilfredsstillende udbedret.
Mangel på opfølgning:
Ved for-afleveringen blev der konstateret 46 mangler. Ved overtagelsen var antallet reduceret til 37, og byggelederen lovede, at de resterende fejl ville blive rettet inden for 2 uger, hvorfor afleveringen blev gennemført. Det var så en løgn. Hybel's produktionschef ændrede så fristen til de 8 uger som oprindeligt aftalt, nu var afleveringen jo gennemført, men der er mangler der stadig er uløste idag, og nogle er nu blevet afvist som værende “inden for tolerancekrav" og er nu jf. Hybel "fremsendt efter reklamationsfristen på 2 mdr. er udløbet".
Dette har gjort det nødvendigt at fortage retslige skridt.
Dårlig kommunikation og procedurer;
Hybel har udvist en alarmerende mangel på intern koordinering. Aftaler, der blev indgået med deres sælger, er senere blevet afvist med henvisning til intern Hybel procedure, som kunderne aldrig er blevet informeret om eller henvist til.
Ekstra frustrationer;
• Solcelleanlægget fungerede ikke før fem uger efter overtagelsen.
• Ibrugtagningstilladelsen blev forsinket, fordi Hybel ikke leverede nødvendige dokumenter. Hybel forsøgte at give Kommunen skylden.
• Forsinkelser i overtagelsen medførte ekstraudgifter til midlertidig bolig og opbevaring.
Konklusion:
Hybel har desværre ikke levet op til deres løfter om pålidelighed og kvalitet. Deres repræsentanter har været uærlige og springer fra aftaler der indgås, hvor de kan. Byggeprocessen har således været præget af manglende ansvar, dårlig kommunikation og utallige fejl.
Hvis du værdsætter din tid og drømmer om et problemfrit byggeprojekt, bør du vælge et andet firma end Hybel.